In de VS is een nieuwe manier bedacht om twee nano-goudcontacten chemisch te koppelen via een koolstofskelet. De elektrische geleiding wordt zo 100 keer beter dan wanneer er thiolen of amines tussen zitten als plakmiddel, zo blijkt uit een publicatie in JACS.

Wenbo Chen, Latha Venkataraman en collega’s (Columbia University, New York) gebruikten 1, 4-dimethyleenbenzeen als verbindingsstuk, waarbij ze de methyleenradicalen afschermden met trimethyltin. Is er goud in de buurt, dan blijkt methyleen dat trimethyltin meteen te dumpen teneinde een Au-C binding te kunnen vormen.

Op die manier kun je het dimethyleenbenzeen dus tussen twee goudelektroden plakken. Dankzij kwantumeffecten blijkt zo’n organisch ‘draadje’ vervolgens een prima geleider. Volgens de onderzoekers is het 90 procent van wat je zou verwachten als je de elektroden koppelt met een extra goudatoom.

Tot nu toe komen vrijwel alle verbindingen tussen goud en organische moleculen tot stand via een ander element dan koolstof. Bijvoorbeeld via een thiol, waarvan de zwavelkern redelijk gemakkelijk met goud reageert. Die binding is wel stevig, maar stroom geleiden doet hij nauwelijks.

Dat je koolstof ook rechtstreeks aan goud kunt zetten is nieuw, al heeft dezelfde onderzoeksgroep er eerder dit jaar ook al eens over gepubliceerd.