Utrechtse onderzoekers maken multifunctionele nanodeeltjes

Glazen nanobolletjes met een fluorescerende ‘quantum dot’ binnenin en een coating van ijzerhoudende vetmoleculen aan de buitenkant zijn uitstekend bruikbaar als contrastmiddel. Bij muizen blijven ze urenlang in de bloedbaan circuleren, en zijn daarbij zowel met een fluorescentiemicroscoop als een MRI-scanner zichtbaar te maken, zo schrijven de Utrechtse onderzoekers Rolf Koole, Matti van Schooneveld en prof. Andries Meijerink in Nano Letters.

In de Volkskrant spreekt promovendus Koole van een doorbraak. Fluorescerende en magnetische nanodeeltjes bestonden al, maar het was nog nooit gelukt om er daadwerkelijk een bruikbaar product voor de medische diagnostiek van te maken.

De grootste innovatie zit in het vetlaagje. Dat dient om de hydrofobe glasbolletjes (diameter ongeveer 35 nm) oplosbaar te maken in een waterige oplossing, zoals bloed. Het bestaat voornamelijk uit gePEGyleerde fosfolipiden, met een paar afwijkende, paramagnetische moleculen er tussendoor.

Bij prof. Willem Mulder (Mount Sinai Medical Center, New York) heeft masterstudent Van Schooneveld de deeltjes mogen uittesten op muizen. Het bleek uren te duren voordat ze door de lever uit het bloed werden gefilterd. Schadelijke gevolgen voor de gezondheid leken er niet te zijn, maar de onderzoekers denkendat het nog wel een paar jaar zal duren voordat ze het ook op mensen mogen uitproberen.

bron: UU, de Volkskrant