De Amerikaanse multimiljonair Jonathan Rothberg heeft DNA verzameld van 400 toppers uit de wiskunde en de theoretische fysica. Hij hoopt zo de genetische basis van de wiskundeknobbel te achterhalen, meldt Nature.

Het idee achter ‘Project Einstein’is dat voor deze genetische ‘afwijking’ hetzelfde geldt als voor vele andere erfelijke kwalen: de unieke sequenties in het DNA vallen pas op als je een bevolkingsgroep screent die er massaal last van heeft, en die resultaten afzet tegen het DNA van de gemiddelde Homo sapiens.

De meningen over het plan zijn verdeeld. Veel deelnemers beschouwen het misschien hooguit als een goede grap, maar er zijn wel degelijk aanwijzingen dat wiskundige begaafdheid voor een groot deel genetisch is bepaald.

Veel wetenschappers vermoeden echter dat het geen kwestie is van slechts een paar genen, en dat het verhaal zó ingewikkeld in elkaar zit dat je aan 400 geniale genomen nog lang niet genoeg zult hebben om conclusies te trekken - voor die statistische berekening heb je geen wiskundeknobbel nodig.

Ook zien sommigen aankomen dat de opgedane kennis zal worden misbruikt door mensen die uit zijn op een baby met wiskundetalent. Dát bezwaar wuift Rothberg echter weg met de opmerking dat de desbetreffende genen waarschijnlijk veel te zeldzaam zijn om te dienen als selectiecriterium - bij een IVF-behandeling heb je immers maar een paar embryo’s om uit te kiezen.

En het zou juist een vooruitgang zijn als je die ouders ná de geboorte het keiharde bewijs kunt leveren dan hun kroost hoogbegaafd is en als zodanig onderwezen dient te worden.

Rothbergs motivatie om er aan te beginnen komt ten eerste voort uit een grote bewondering voor de échte Einstein, ten tweede uit een dochter met een genetische handicap, en ten derde uit het feit dat hij schatrijk is geworden door twee fabrieken van DNA-sequencers (454 en Ion Torrent) op te richten en die vervolgens voor in totaal 880 miljoen dollar te verkopen aan multinationals. Hij wil niet verklappen wie Project Einstein betaalt, maar velen vermoeden dat hij het gewoon uit eigen zak doet - mede dankzij zijn eigen sequencers hoeven 400 genomen per slot van rekening nog maar een miljoentje of zo te kosten.

bron: news@nature