Voortaan kun je je celculturen comfortabel perforeren voor minder dan een euro per keer, zonder dat ze blijvende schade oplopen. Een uitkomst voor het biomedisch lab, melden Catalaanse onderzoekers die er octrooi op hebben aangevraagd.

Wat Ramón Bragós en promovendus Tomás García-Sánchez (Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona) onlangs presenteerden in het Journal of Membrane Biology, is een nieuwe manier om elektroporatie te bedrijven. Bij die techniek worden cellen kortstondig onderworpen aan een dusdanig sterk elektrisch veld, dat het celmembraan als het ware doorslaat en poriën vormt. Die kun je benutten om DNA of andere moleculen naar binnen te smokkelen. Als je een beetje voorzichting bent, trekt het membraan na korte tijd vanzelf weer dicht.

Probleem was tot nu toe dat je eerst je cellen met een enzym moet losweken van je voedingsbodem. Daarna moet je ze overbrengen naar een cuvet met elektrodes, en na het toedienen van de elektrische opdonder moeten ze weer terug naar hun petrischaal. Zelfs als je voorzichtig bent met de elektriciteit, overleven de meeste cellen de rest van de procedure niet.

De Catalanen hebben nu een simpel printje ontworpen met koperbanen die afwisselend met de plus en de min zijn verbonden. Je laat het ondersteboven in je petrischaal of multiwelsplaat zakken, tot vlak boven de voedingsbodem die je dankzij 10 micron dikke afstandshoudertjes nooit kunt raken. Na de behandeling licht je het er gewoon weer uit, en aangezien zo’n printje minder dan een euro kost kun je het daarna waraschijnlijk beter weggooien dan afwassen.

Dankzij de korte afstand tussen de strips kunje met een volt of twintig volstaan, terwijl je in die cuvetten vaak honderden volts nodig had om voldoende veldsterkte te krijgen. Dat scheelt weer qua veiligheid.

Volgens de Catalanen zijn minstens twee Amerikaanse bedrijven al heftig geïnteresseerd. Hoe lang ze er over doen om het op de markt te krijgen, is afwachten.

bron: FECYT