Met grootschalige DNA-sequencing is in Australië de exacte samenstelling van 15 traditionele Chinese medicijnen achterhaald. De resultaten waren even slikken, zo blijkt uit een publicatie in PLoS Genetics waar zowel het Wereld Natuur Fonds als de Vereniging tegen de Kwakzalverij erg blij mee zullen zijn.

Volgens Michael Bunce en collega’s (Murdoch University) is het tevens het bewijs dat de huidige apparatuur voor high-throughputsequencing zich prima leent voor dit soort forensisch onderzoek. En het is nog betaalbaar ook.

Het betrof pillen, poeders, capsules en kruidentheezakjes die door de Australische douane in beslag waren genomen. De onderzoekers analyseerden simpelweg alle DNA-fragmenten die ze er uit konden isoleren en onderzochten vervolgens de mogelijke origine.

In totaal troffen ze sporen van 68 verschillende plantenfamilies aan. Daar zaten geslachten tussen zoals Ephedra en Asarum, waarvan bekend is dat er stoffen in zitten die toxisch zijn bij een te hoge dosis. Uiteraard stond die maximale dosis niet op de verpakking.

Ook werd DNA aangetroffen van ernstig bedreigde diersoorten, zoals de Aziatische zwarte beer en de Saïga-antilope.

En die beesten worden nog versneden ook: in een product dat volgens het etiket ‘100% gemalen Saïga-antilopenhoorn’ bevatte, werd behoorlijk wat DNA van ordinaire geiten en schapen aangetroffen.

Ook werden pillen aangetroffen waar hert en koe doorheen zat, wat heel vervelend is voor niets vermoedende veganisten. Andere producten bevatten soja of noten, wat nog veel vervelender is wanneer je daar toevallig allergisch voor bent.

Met andere woorden: zet ook maar ‘niet om in te nemen’ op die etiketten.

bron: PLoS