Consortium wil 10.000 gewervelde diersoorten sequensen

Een internationaal consortium heeft plannen om het genoom te bepalen van 10.000 verschillende gewervelde diersoorten. De grote lijnen van hun Genome 10K Project worden een dezer dagen bekend gemaakt in het Journal of Heredity.

De Genome 10K Communty of Scientists koos voro het getal 10.000 omdat het leuk bekt, maar ook omdat er maar zo'n 10.000 geslachten van gewervelde dieren bekend zijn. Als je eenmaal van elk geslacht een genoom hebt kun je aardig reconstrueren hoe de evolutie is verlopen sinds het ontstaan van het eerste enigszins gewervelde dier, zo’n 600 miljoen jaar geleden.

Grootste struikelblok zijn voorlopig de kosten. Een diersoort sequensen kost nu nog minstens 50.000 dollar. Maar dat is al veel minder dan een paar jaar geleden en de initiatiefnemers rekenen er op dat er binnen afzienbare tijd nóg wel een nul van het bedrag af gaat. Dat zou je uitkomen op een totale uitgave van 50 miljoen dollar, wat nog steeds uiterst ambitieus is maar ook weer niet helemaal ondenkbaar.

In de tussentijd is het consortium alvast begonnen met het samenbrengen van DNA-monsters voor de ‘genome zoo’ in wording. Gezocht wordt in dierentuinen, maar ook in diepvriezers van laboratoria teneinde een aantal soorten te kunnen meenemen die recent zijn uitgestorven.

bron: UCSC, Howard Hughes Medical Center