Natuurlijk protease lust nano-geneeskunde rauw

Nanodeeltjes met aangehechte eiwitten worden door menselijke cellen linea recta doorgesluisd naar de afvalvernietiger. Wanneer je zulke combinaties wilt gebruiken voor therapeutische doeleinden zul je dáár eerst iets aan moeten doen, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers uit Liverpool in ACS Nano.

“We wisten al dat nanodeeltjes door cellen worden opgenomen, en er zijn wat proeven gedaan om hun eindbestemming in een cel te achterhalen. Maar tot nu toe wisten we niet in welke staat ze daar aankomen”, zo licht onderzoeksleider Raphaël Lévy toe.

Lévy en collega’s gebruikten verschillende imagingmethoden tegelijk om nano-gouddeeltjes met een fluorescent gelabelde peptidecoating te volgen. Zo kwamen ze te weten dat de deeltjes na passage van het celmembraan terecht komen in het endosoom, een blaasje dat wel als ‘maag’ van de cel wordt omschreven. En daar komt het gouddeeltje wél weer uit, maar fluorescent is het dan niet meer.

Dat blijkt te komen doordat in endosomen tevens cathepsine-L zit, een tamelijk universeel protease-enzym dat minstens eenderde van alle bekende menselijke eiwitten kan afbreken.

De onderzoekers suggereren twee alternatieve oplossingen: óf een cathepsine-inhibitor met de nanodeeltjes meesturen, óf voorkómen dat ze in het endosoom belanden.

bron: BBSRC