Op zaterdag 7 maart in C2W life sciences 4.

Met zinkvinger-nucleases zijn DNA-strengen in levende cellen efficiënter en specifieker door te knippen. Omdat een verkeerde insertie kanker kan veroorzaken, nemen de risico’s van gentherapie daardoor af. De technologie is echter grotendeels met licenties afgeschermd. “De efficiëntie van OPEN zinkvingers zal het niet altijd halen bij die van de commerciële variant.”

BEGIN BIJ DE VERWACHTING

Wetenschappers mogen zich wel wat meer in discussies mengen, meent de Nijmeegse wetenschapsfilosoof Hub Zwarts, directeur van het Centre for Society and Genomics. Nu komen wetenschappers pas met hun ideeën naar buiten als deze al zijn verwezenlijkt, en dat is volgens hem te laat. “Het is verstandig hypotheses al voor te leggen aan belangrijke doelgroepen.”

MAGNETISCHE MINILABS

Met behulp van magnetische microbolletjes kun je eiwitten concentreren in bloed en speeksel. Hiermee zijn drugs en ziektes snel en eenvoudig op te sporen. Philips hoopt een eerste draagbare test die onder meer cocaïne in speeksel op kan sporen nog dit jaar aan de politie te verkopen.

ARME PROMOVENDUS

De eisen om te promoveren zijn volgens Hidde Boersma - promovendus in de moleculaire biologie - vrijwel nergens zwaarder dan in Nederland. “Door de strenge publicatie-eis doet een gemiddelde promovendus er 5 tot 5,5 jaar over om zijn promotie af te ronden.”

C2W life sciences is het ledenblad van de KNCV, NBV en NVBMB.