Zeldzame CD8+ T-cellen leggen geïnfecteerde cellen om

Mensen die hiv onder controle houden, zonder de hulp van therapieën, blijken over extreem sterke immuuncellen te beschikken. Dit rapporteren onderzoekers van de National Institute of Allergy and Infectious Diseases in Immunity.

Er zijn mensen die na hiv-besmetting jarenlang symptoomloos blijven zonder gebruik te maken van antivirale therapieën. Deze worden LTNPs (‘long term non progressors’) genoemd. Vermoed werd dat bepaalde immuuncellen (CD8+ T-cellen) hiervoor verantwoordelijk zijn, maar het mechanisme was niet bekend.

De onderzoekers vergeleken CD8+ T-cellen afkomstig van LTNPs met de cellen van mensen die wel last van het virus hebben. Het bleek dat de cellen van LTNPs efficiënt HIV-geïnfecteerde cellen belagen met een granule (blaasje), waarin enzymen zitten die gaatjes in het celmembraan maken. Hierop leveren de CD8+ cellen het eiwit granzym B, dat in de doelcellen apoptose (celzelfmoord) opstart.

De CD8+cellen van zieke mensen kunnen geen granules en granzym B op de doelcel afsturen, waardoor de geïnfecteerde cellen blijven leven. Wel is deze activiteit in de reageerbuis op te wekken door behandeling met forbol ester (een natuurlijke organische stof uit planten) en een calcium ionofoor.

Bron: Cell Press