Met flowchemie kun je middellange peptides, die bijvoorbeeld bruikbaar zijn als medicijn, in zeer korte tijd in elkaar zetten. Dit stellen onderzoekers van MIT in twee publicaties in ChemBioChem.

In de eerste publicatie beschrijven de Amerikanen hun nieuwe techniek. Ze hebben een automatische synthesizer, die aminozuren aan elkaar plakt, zo aangepast dat deze op een continue flowmanier werkt. Het systeem heeft twintig opslagvaatjes voor alle natuurlijk voorkomende aminozuren. Die zitten vast aan pompen die ervoor zorgen dat het goede aminozuur vrijkomt. Op de weg naar het reactievat gaan ze door een spoel die je verhit tot zestig graden, zodat de reactie sneller gaat.

Normaal gesproken duurt het door de vele wasstappen een uur om één aminozuur aan te brengen. Bij de Amerikanen duurt het nog maar een paar minuten. Ze denken dit in de toekomst terug te kunnen brengen naar dertig seconden.

In de tweede publicatie bewijzen ze dat hun techniek ook echt werkt, zelfs voor grotere peptides. Ze maakten een imitator van een antilichaam, bestaande uit 130 aminozuren, en een bacterieel enzym, bestaande uit 113 aminozuren.

De onderzoekers hopen dat hun techniek ervoor zorgt dat het maken van peptides net zo makkelijk gaat zijn als het maken van korte stukjes DNA of RNA (oligonucleotides). Peptides zijn al veelbelovend als medicijnen, omdat je ze specifiek kan ontwerpen voor het blokkeren van functies. Het probleem is dat het maken van een peptide twee tot zes weken duurt.

Bron: MIT