Toxines op te sporen dankzij embryo’s

Bij embryo’s van zebravissen verandert het genexpressiepatroon na blootstelling aan giftige stoffen. Met de nieuw afgelezen genen zijn bovendien de betreffende toxines te voorspellen. Dit kwam uit een studie van de Duitse onderzoeker Uwe Strähle van het Institute of Toxicologie and Genetics in Karlsruhe.

Het patroon is dus als een soort barcode te scannen en helpt zo onderzoekers om het effect te bepalen van toxische stoffen op de ontwikkeling van gewervelde embryo’s.

Er werden elf stoffen getest waaronder cadmium, kwik en arsenicum. Nadat de beestjes aan de stoffen blootgesteld waren werd het genexpressiepatroon in beeld gebracht. Bij tien van de elf toxines werd aan de hand hiervan het juiste toxine voorspeld.

Eerder al zijn zebravissen ingezet om toxische stoffen in rioolslib aan te wijzen. Met de nieuwe ontdekking zegt Strähle dat behalve voor de toxiciteit van chemicaliën ook bij medicijnonderzoek deze methode van nut kan zijn. “Het is een goedkoop en ethisch acceptabel model voor gewervelde dieren.”

Bron: BioMed Central