Leids chemisch experiment naar ruimtestation ISS

Leidse wetenschappers gaan onderzoek doen naar de invloed van kosmische straling op polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s). De Russische Soyuz-raket, de het experiment moet bezorgen bij het internationale ruimtestation ISS, vertrekt morgen (woensdag) van de basis Baikonour.

Volgens astrobiologe Pascale Ehrenfreund is de meeste koolstof in de ruimte vastgelegd in de vorm van PAK’s. Ook op kometen en meteorieten worden zulke verbindingen aangetroffen. Het vermoeden bestaat dat de koolstof, die aanwezig is op Aarde, ook in de vorm van PAK’s is geland rond de tijd dat het zonnestelsel ontstond. “Wij zijn daarom benieuwd hoe PAK’s zich ontwikkelen in kosmische omstandigheden en wat voor producten er ontstaan”, aldus Ehrenfreund.

Ze voegt er aan toe dat het heel onwaarschijnlijk is dat de koolstof is gearriveerd in de vorm van kant-en-klare aminozuren, eiwitten en DNA. Die zouden het stralingsniveau in de ruimte nooit lang genoeg hebben kunnen overleven.

Het experiment bestaat uit een serie bakjes met verschillende PAK’s. Tijdens een ruimtewandeling zal een astronaut ze ophangen aan de buitenkant van het ruimtestation. Een jaar later worden ze weer naar binnen gehaald en met de eerstvolgende ruimtependel teruggestuurd naar Leiden voor analyse.

bron: SRON