Tumorremmer succesvol bij borstkanker

Een nieuwe tumorremmer met de poëtische naam AZD2281 verkleint borsttumoren bij muizen en zorgt dat de muizen langer overleven, als het middel in combinatie met cisplatina of carboplatina wordt toegediend. Bovendien heeft de remmer zelf nauwelijks bijwerkingen. Dat publiceren wetenschappers van het NKI deze week in een open access artikel in PNAS.

De tumorremmer remt het enzym poly ADP-ribose polymerase-1 (PARP-1), dat bij 15 procent van alle borsttumoren een rol speelt. In gezonde cellen zorgt het enzym voor geprogrammeerde celdood en DNA-reparatie. Tegen tumoren die gevoelig zijn voor PARP-1 remming zijn nog weinig medicijnen op de markt.

De onderzoekers testten het middel op een muismodel dat het NKI zelf heeft ontwikkeld. Na vier maanden behandelen werden de tumoren resistent, doordat het pompenzym P-glycoproteine het middel uit de cel pompte. Toen de wetenschappers de remmer tariquidar toedienden, verdween de resistentie. Volgens de onderzoekers is hun proefdiermodel dus zeer geschikt om resistentie mee na te bootsen in proefdieren, en kunnen nieuwe middelen hierop worden getest voordat onderzoekers het bij mensen testen.

AZD2281 wordt op dit moment al getest op een kleine groep kankerpatiënten.

Bron: NKI