Wetenschappers in Cambridge hebben de eicelreceptor gevonden waar een spermacel aan bindt net voor de bevruchting. Ze doopten de receptor Juno, naar de Romeinse godin van de vruchtbaarheid en het huwelijk. Dit schrijven ze in Nature.

Het was tot nu toe onbekend aan welke eicelreceptor het eiwit Izumo1, dat op het celmembraan van een spermacel zit, bindt. De Engelsen maakten daarom oligomeren van het stukje Izumo1 dat uit de spermacel steekt in de hoop de bindingsaffiniteit ervan te vergroten. Vervolgens kloonden ze stukjes DNA uit muizeneicellen totdat ze de delen gevonden hadden die aan Izumo1 bonden. De binding tussen Izumo1 en Juno blijkt niet uniek voor muizen, maar bestaat ook bij de mens.

Zaadcellen bevruchten een eicel door eiwitten op hun celmembraan tot expressie te brengen. Eenmaal bevrucht treden biochemische veranderingen op in het membraan van de eicel, om zo bevruchting door andere zaadcellen te voorkomen. Juno verdwijnt daarbij van het celoppervlak. Aangezien de binding tussen zaadceleiwit en eicelreceptor heel snel gebeurt, was het moeilijk de receptor te identificeren.

De receptor bleek overigens een al bekend eiwit, folaat receptor 4 (Folr4), waarvan men vermoedde dat het een rol speelde bij de opname van folaat. De onderzoekers testten die hypothese, maar Folr4 bleek daar helemaal niet aan te binden. Daarom besloten ze het gen dat voor dit eiwit codeert om te dopen tot Juno.

Bron: Nature