Fungicide als nieuw antibioticum

Een cyclisch peptide van een mierenbacterie is een nieuw antibioticum tegen resistente candidaschimmels. Amerikaanse onderzoekers schrijven dat deze week in de online editie van Nature Chemical Biology.

Mieren doen het niet alleen: zij krijgen in hun overleving hulp van bacteriën en schimmels. Omdat mieren de bladeren die zij sjouwen niet zelf kunnen verteren, doen celluloseafbrekende schimmels dat klusje voor hen. Ondertussen draagt de mier bacteriën met zich mee, die die schimmel beschermen tegen parasieten.

Onderzoekers van de Harvard Medical School hebben nu ontdekt met welke stof de bacterie de schimmel beschermt. Het is een cyclisch peptide dat de naam dentigerumycine heeft gekregen, naar de mier Apterostigma dentigerum, waarvoor de bacterie zijn werk verricht.

Overigens is de schimmel die bij de mier hoort prima in staat om cellulose uit bladeren af te breken, alleen niet in een petrischaal. Wellicht gebruikt hij andere micro-organismen als hulpmiddel. Een biobrandstoffabriek uit mierenschimmels laat dus nog even op zich wachten.

Bron: Nature News