Membraantransportregel mag op de schop

Lipofiele zuren blijken helemaal niet sneller door een membraan te diffunderen dan hydrofiele zuren. Dat melden wetenschappers van de University of Warwick deze week in PNAS.

Omdat de binnenkant van celmembranen een hydrofobe bilaag is, geldt al honderd jaar de zogenoemde Overtons regel dat lipofiele moleculen zich makkelijker door een membraan bewegen dan hydrofiele moleculen. Op basis van deze regel hebben farmaceuten jarenlang hun geneesmiddelen ontworpen.

De regel mag nu dus op de schop, meldt John Grime. Grime en zijn collega’s zetten een ultramicro-elektrode 20 micrometer van de rand van een celmembraan vandaan en bekeken het geheel onder de microscoop. Zij testten vier zwakke zuren en zagen tot hun verbazing dat de zuren met de kortste koolstofketens juist het snelst voor het membraan diffundeerden, terwijl deze het minst lipofiel zijn.

Het is voor het eerst dat een ultramicro-elektrode gebruikt wordt om membranen te bestuderen. De onderzoekers willen ook andere moleculen gaan testen met deze techniek, om te kijken hoe Overtons regel herschreven moet worden.

Bron: University of Warwick