Minder stress maakt beter diermodel

Onderzoekers van de Purdue University pleiten ervoor laboratoriummuizen meer controle over hun leefomgeving te geven, waardoor ze minder gestresst zijn en bij experimenten meer betrouwbare resultaten opleveren. In twee artikelen maken ze melding van experimenten die zijn uitgevoerd naar het keuzegedrag van de labmuis.

Labmuizen hebben niet veel controle over hun leven omdat ze door mensen worden verzorgd. Deze machteloosheid kan tot stress leiden, wat de uitkomsten kan beïnvloeden van de experimenten waar de diertjes voor gebruikt worden.

De onderzoekers keken in hoeverre ze labmuizen hun lievelingsomgeving konden laten kiezen. Kooien met muizen werden in waterbaden van verschillende temperaturen geplaatst. De diertjes mochten bepalen in welke kooi ze het liefst verbleven. Kooien van 30 graden bleken de voorkeur te hebben, terwijl muizen doorgaans bij ongeveer 21 graden gehouden worden. Deze bevindingen publiceerden zij in Applied Animal Behavior Science.

In een artikel gepubliceerd in the Journal of the American Association for Laboratory Animal Science lieten de onderzoekers zien dat labmuizen, voorzien van de nodige materialen, zelf nestjes gaan maken die heel erg lijken op de nesten van wilde muizen. Dit zou volgens de onderzoekers bijdragen aan een vermindering van stress en een betere kwaliteit van leven, omdat de muizen meer controle hebben over hun omgeving.

Onderzoeksleider Joseph Garner denkt dat het beter is om de muizen nestjes te laten bouwen dan de kamertemperatuur te veranderen. Dit komt omdat een nest de muis tevens bescherming biedt tegen licht en een plek vormt om zich te verstoppen voor mensen.

Bron: Purdue University