Een samenwerking tussen bedrijven en universiteiten uit Vlaanderen, Wallonië en Frankrijk gaat zoeken naar manieren om natuurlijke, groene chemie te gebruiken in cosmetica, staat op de site van Vito.

InTiCosm (Innovative Trends in Cosmetics) is een Interreg-project en wil alternatieve chemische stoffen van biologische oorsprong gaan gebruiken in plaats van de op petroleum gebaseerde stoffen die de cosmetica-industrie tegenwoordig nog gebruikt. De moleculen moeten komen van de bioraffinaderijen van Pomacle-Bazancourt (Reims, Frankrijk) en BioWanze (Wallonië), die het project wil gebruiken voor zogenoemde groene dragers. ‘Groen’, omdat ze in het productieproces zo min mogelijk synthesestappen en zo ‘groen’ mogelijke oplosmiddelen gebruiken.

Voor nu focust de groep zich op componenten ontdekken en de juiste synthesestappen zoeken, maar later moet onder andere Vito dit op grotere schaal testen en is het de bedoeling dat het proces naar industrieel niveau gaat, zodat er een milieuvriendelijker alternatief komt op de huidige cosmeticamarkt.