Stukken junk-DNA 300 keer beter geconserveerd dan genen

Bepaalde stukken DNA coderen niet voor genen maar blijven toch onveranderd in het genoom. Onderzoekers aan Stanford publiceren deze week in Genome Research een onderzoek waaruit blijkt dat deze stukken DNA zelfs 300 keer beter worden behouden dan DNA dat wel voor eiwitten codeert .

Het niet coderende gedeelte van het DNA blijft wetenschappers verbazen. Ruim 98% van het menselijke genoom bestaat uit DNA dat niet codeert voor een enkel gen. Vaak noemt men het spottend junk-DNA maar het is al lang aangetoond dat dit DNA niet uit nutteloze rommel bestaat. Veel stukken blijken een actieve rol te hebben in het regelen van eiwitexpressie.

Andere gedeeltes junk-DNA missen een duidelijke functie. Verwijdering van deze stukken ultrageconserveerd DNA bij muizen heeft geen enkel effect op het leven van deze dieren. Toch zijn ze gedurende de evolutie in elk organisme hetzelfde gebleven.

Het onderzoek uit Stanford maakt duidelijk hoe weinig mutaties er plaatsvinden in ultrageconserveerde regionen. Slechts bij 1 op de 200 mensen heeft er een mutatie plaatsgevonden. Mutaties vinden zelfs minder vaak plaats dan bij genen en de evolutie zorgt er voor dat ze snel uit de populatie verdwijnen. Daardoor bleven deze regionen vrijwel onveranderd tijdens de evolutie.

Maar waar deze stukken DNA nou voor dienen?

Bron: ScienceDaily