Chinese onderzoekers hebben gen-rijst gekweekt die nuttige hoeveelheden menselijk serumalbumine-eiwit kan produceren. Het zou de behoefte aan donorbloed flink kunnen verkleinen, schrijven ze in PNAS.

Serumalbumine (HSA) wordt nu nog uitsluitend uit donorbloed gewonnen, onder meer om patiënten te behandelen die vanwege een leverkwaal zelf geen albumine meer produceren. Ook wordt het toegepast in de biotechnologie. Er is echter een zeker gebrek aan vanwege een nijpend gebrek aan hiv-vrije bloeddonoren.

Daichang Yang (Wuhan University) en collega’s zijn er nu in geslaagd om rijst te voorzien van een gen dat voor menselijk serumalbumine codeert, en bovendien alleen in actie komt tijdens de zaadproductie. Het levert rijstkorrels op waarin 10,6 procent van de totale hoeveelheid oplosbaar eiwit bestaat uit HSA.

Na zuivering leverde een kilo bruine rijst 2,75 gram HSA op met een zuiverheid van meer dan 99 procent. Fysische en chemische analyses lieten geen enkel verschil met echt menselijk serumalbumine zien, en ook ratten bleken er precies hetzelfde op te reageren.

Yang hoopt binnen 2 jaar zo ver te zijn dat hij het product ook op mensen kan uittesten.