Fusie-variant van CRISPR-Cas knipt RNA

CRISPR

Bij de meest recent beschreven variant van CRISPR-Cas zijn verschillende subunits gefuseerd tot één groot eiwit. Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de farmacologie en biotechnologie.

‘Dit is echt weer iets helemaal nieuws’, vertelt hoofdonderzoeker Stan Brouns van de afdeling Bionanoscience van de TU Delft. ‘Niet alleen zitten verschillende subunits van het Cas-gedeelte aan elkaar gefuseerd, maar ook vonden we een stevige interactie met een eiwit dat betrokken is bij geprogrammeerde celdood. Dat kan betekenen dat deze variant van CRISPR-Cas in staat is om de bacterie tot zelfdoding aan te zetten zodra het niet lukt om het virus op te ruimen.’

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk