Cellulaire stress kan bij koudbloedige dieren ontstaan bij temperatuurswisselingen. Zelfs al bij kleine verschillen kunnen sommige celprocessen langzamer of sneller verlopen dan andere processen in diezelfde cel met alle gevolgen van dien. Desalniettemin lijkt alles, ondanks verschillen in temperatuur, toch goed te verlopen. Onderzoekers van de universiteit van Rochester en het European Molecular Biology Laboratory laten vandaag in Journal of Cell Biology zien dat dit bij de fruitvlieg komt door een eiwit met de naam Klar.

Bij lagere temperaturen gaan de ribosomen langzamer werken, maar blijft de aanvoer van materialen die de ribosomen gebruiken om eiwitten te maken wel redelijk op peil. Het onderzoeksteam laat nu zien dat in het modelorganisme het eiwit Klar ervoor zorgt dat de aanvoer en de eiwitproductie op een lijn komen te zitten. In hun onderzoek laten ze zien dat de eiwitproductie in eicellen zonder Klar mislukte bij verlaagde temperaturen en zich geen fruitvlieg kon ontwikkelen.

Mensen zijn warmbloedig en missen het gen dat codeert voor Klar. Desalniettemin denken de onderzoekers dat in humane cellen een soortgelijk mechanisme werkzaam moet zijn, dat actief wordt bij bijvoorbeeld koorts.

Bron: Journal of Cell Biology