Link tussen cellulair kannibalisme en afweerreactie

Een nieuw ontdekt eiwit lijkt te verklaren waarom de tuberkelbacil, de veroorzaker van tuberculose, prima kan overleven in menselijke cellen. Dat melden onderzoekers van Berkeley deze week in de papieren versie van PNAS.

Het eiwit luistert naar de naam LC3-II, en komt tot expressie in cellen die hun eigen cytoplasma opruimen (autofagie).

De onderzoekers, onder leiding van Jay Keasling, hebben nu aangetoond dat LC3-II ook voorkomt in witte bloedcellen die ziekteverwekkers opruimen (macrofagen). Deze macrofagen halen bacteriën in een blaasje naar binnen, en sturen dan een ander blaasje met verteringenzymen op de bacterie af. Deze link tussen het immuunsysteem en een autofagie was nog niet eerder aangetoond.

De vondst kan van pas komen in de strijd tegen tuberculose. Als de tuberkelbacil namelijk opgegeten wordt door de macrofaag, dan kan de bacil de cel om de tuin leiden en in het blaasje overleven. De onderzoekers denken dan ook dat de tuberkelbacil eiwitten produceert die autofagie blokkeren.

Bron: Berkeley Lab