‘Kloontherapie’ geneest Parkinson bij muizen

Amerikaanse wetenschappers zijn erin geslaagd 24 muizen met de ziekte van Parkinson te behandelen met lichaamseigen stamcellen.

De wetenschappers maakten de stamcellen uit eicellen van de muizen zelf, waaruit de celkern was verwijderd. Hierin injecteerden zij DNA uit cellen uit de staart van de muis.

Daarna lieten de onderzoekers de cellen uitgroeien tot zenuwcellen die dopamine konden produceren, een signaalstof waaraan een tekort is bij parkinsonpatiënten. Toen de muizen de stamcellen hadden gekregen, knapten zij binnen drie maanden sterk op.

Deze studie is de eerste waarbij het proefdier zijn eigen stamceldonor is. Eerder hebben wetenschappers stamcellen bij parkinsonmuizen geïmplanteerd, die uit genetisch verwante muizen kwamen. Deze cellen zorgden echter voor ontstekingsreacties in de hersenen en stierven vrij snel na implantatie af.

Het zal nog wel even duren voordat het klonen van stamcellen op grote schaal wordt toegepast. Uit meer dan 5.000 eicellen wisten de onderzoekers slechts 187 cellijnen te kweken, een efficiëntie van slechts 4 procent, zo melden de onderzoekers in Nature Medicine.

Ook bleken er in de celpopulatie nog veel ongedifferentieerde cellen te zitten, terwijl je graag alleen de zenuwcellen wilt transplanteren.

Bron: Reuters