Voor het eerst heeft DNA-sequencing een MRSA-uitbraak in een ziekenhuis gestopt. Het klinkt futuristisch maar eigenlijk gaat het zo snel, gemakkelijk en goedkoop dat het een standaardprocedure zou moeten worden, suggereert de Britse omroep BBC.

Die procedure komt er op neer dat je van elke MRSA-bacteriestam, die je aantreft, het complete genoom bepaalt. Vergelijking van die genomen leert of de bacteriën afkomstig zijn uit dezelfde besmettingshaard, of dat ze van meerdere kanten zijn binnengekomen. Bovendien kun je uit recente mutaties een soort ‘familiestamboom’ afleiden die aangeeft wie wie heeft besmet.

Het onlangs in Lancet Infectious Diseases beschreven geval betrof de couveuse-afdeling van een ziekenhuis in Cambridge. In 6 maanden tijd werden daar 12 pasgeboren kinderen met MRSA besmet. Met klassieke methoden kon niet worden vastgesteld of die gevallen verband met elkaar hielden, maar het DNA-onderzoek toonde keihard aan dat het telkens dezelfde bacteriestam was. Tevens bleken er nog 26 mensen, waaronder een aantal moeders, met dezelfde MRSA-stam rond te lopen - overigens zonder er zelf ziek van te worden.

Na een grondige schoonmaakactie ging het een tijdje goed. Maar toen daarna wéér een baby met dezelfde stam bleek te zijn besmet, groeide de verdenking dat de besmettingshaard nog in het ziekenhuis aanwezig was.Een speurtocht onder 154 personeelsleden leverde inderdaad één drager op die er, alweer, zelf niet ziek van was geworden.

Het mooie is volgens de BBC dat sequensen van het complete genoom van een bacterie tegenwoordig nog maar 60 euro hoeft te kosten. En het kan nog veel goedkoper, voorspelt co-auteur Julian Parkhill: “Als je straks een menselijk genoom kunt sequensen voor 1.000 dollar, hoeft een bacterieel genoom nog maar één dollar te kosten.”