Cees Dekker van de TU Delft ontving onlangs een ERC Advanced Grant van de European Research Council. De subsidie is bedoeld voor verschillende vijfjarige onderzoeksprojecten, waaronder zijn ‘Genome-in-a-box’-project over DNA-organisatie in chromosomen.

Eind maart ontving hoogleraar moleculaire biofysica Cees Dekker een ERC Advanced Grant, waarmee hij samen met zijn onderzoeksgroep onder andere zelf een chromosoom wilt gaan bouwen. ‘Onder gecontroleerde omstandigheden gaan wij DNA-organiserende eiwitten toevoegen aan een heel lang stuk DNA ter grootte van een volledig genoom’, vertelt Dekker in een nieuwsbericht van de TU Delft. ‘Door dit stapje voor stapje te doen, kunnen we leren welke eiwitsystemen en fysische condities nodig zijn bij chromosoomvorming.’

Gedurende de levenscyclus van een cel veranderen chromosomen van vorm, wat van cruciaal belang is voor hun biologische functie. Het Dekker-team gaat de komende vijf jaar uitpuzzelen hoe de structuur en functie van chromosomen precies samenhangen. Dit doen de onderzoekers met behulp van hun kennis en tools op het gebied van single molecule biophysics die hen in staat stelt om enkele moleculen te manipuleren en te meten.

In 2018 legde de onderzoeksgroep van Dekker al op video vast hoe het eiwitcomplex condensine lussen trekt in het DNA om zo het genetisch materiaal compact in te pakken in chromosomen. Begin dit jaar ontdekten de onderzoekers een extra lusstructuur, de ‘Z loop’ waarmee condensine het DNA opvouwt in een zigzag-vorm. Dekker hoopt de komende jaren nog meer geheimen van chromosomen letterlijk en figuurlijk te kunnen ontrafelen.