Warme omgeving bereidt voor op zuurstoftekort

Bacteriën kunnen zich voorbereiden op veranderingen in de toekomst. Dat melden wetenschappers van Princeton onlangs in Science. Hiermee gaat de uitspraak op de helling dat alleen organismen met een ingewikkeld zenuwstelsel zich op de toekomst in kunnen stellen.

De wetenschappers beken het aanpassingsvermogen van de darmbacterie Escherichia coli. Deze bacterie kan in de darmen overleven, maar ook in de buitenlucht. Als de bacterie meelift op voedsel en zo het menselijke darmstelsel ingaat, moet deze zich aanpassen aan zuurstofgebrek.

De wetenschappers ontdekten dat als het beestje de warmte van de mond voelt, het zich al gaat voorbereiden op een zuurstoftekort en zijn genen voor aerobe stofwisseling uitzet.
Toen de wetenschappers in het lab juist het omgekeerde probeerden (eerst de bacteriekweken verwarmen en dan de zuurstofkraan verder open zetten) dan pasten de bacteriën zich aan aan de nieuwe omstandigheden.

Toegegeven, het leerproces neemt wel zo’n 100 generaties in beslag, en lijkt dus meer op een evolutionele aanpassing.

Bron: Princeton University