De reeds bestaande contrastvloeistof indocyaninegroen kun je inzetten als tegengif voor de dodelijkste paddenstoel ter wereld, laten Chinese onderzoekers zien in Nature Communications.

Meer dan 90% van overlijdens door giftige paddenstoelen is te wijten aan Amanita phalloides, de groene knolamaniet. Tot nu toe was er geen tegengif, maar door met CRISPR te screenen vonden Bei Wang, Arabella Wan en collega’s van de Sun Yat-sen universiteit in China zowel hoe het gif werkt als een mogelijk tegengif.

Het gif, α-amanitine, heeft blijkbaar het katalytische enzym STT3B nodig, wat deel is van het N-glycan biosynthesis pathway en met STT3A zorgt voor posttranslationele glycosylering in het endoplasmatisch reticulum. Toen de target eenmaal duidelijk was, zochten de onderzoekers voor een STT3B-remmer in een moleculenbibliotheek van door de FDA goedgekeurde geneesmiddelen. Uit de mogelijke kandidaten kwam indocyaninegroen (ICG) het beste uit de bus; het vormt waterstofbruggen en een pi-stack met het gif. ICG wordt normaal gebruikt als contrastvloeistof en is fluorescent in het nabij-infraroodspectrum.

Indocyanine green

De daaropvolgende tests met ICG lijken zeer positief: in cellen en muizenleverorganoïden verzacht ICG de toxiciteit van α-amanitine en voorkomt het celdood door STT3B-activiteit te inhiberen. Ook in tests met levende muizen was de antigifwerking van ICG duidelijk en liet het daarnaast geen bijwerkingen zien. Het lijken veelbelovende resultaten.

Wang, B. et al. (2023) Nat. Commun. 14(2241), DOI: 10.1038/s41467-023-37714-3