Voor je als vrouw besluit tot een IVF-behandeling, kun je beter eerst het DNA in het zaad van je partner laten checken. Dat stelt de Noord-Ierse onderzoeker Sheena Lewis, die bezig is hier een handeltje in op te zetten.

Prof. Lewis (Queen’s University, Belfast) is meer dan 10 jaar bezig geweest om een test voor dat DNA te ontwikkelen. Ze kwam uit op een basische single cell-gelelektroforese-procedure, die berust op het idee dat gebroken DNA-fragmenten mobieler zijn dan onbeschadigd DNA. Deze procedure genereert plaatjes die veel weghebben van een komeet, vandaar dat hij bekend staat als ‘comet assay’. Daarbij geldt: hoe groter de staart, hoe groter de DNA-schade.

Volgens Lewis kun je aan die schade de kans aflezen dat dat sperma een gezonde baby zal genereren. Op basis daarvan kun je dan besluiten of een IVF-poging of een andere kunstmatige vorm van bevruchting zin heeft, of dat je beter meteen naar de spermabank kunt gaan.

Vast staat dat het een betrouwbaardere methode is dan de gebruikelijke spermatests die eigenlijk alleen zaadcellen tellen en kijken hoe hard ze zwemmen.

De prof is inmiddels een spin-off genaamd Lewis Fertility Testing begonnen die de assays aanbiedt onder de naam SpermComet. De statistieken lijken haar gelijk te geven: 1 op de 6 stellen schijnt moeite te hebben om een gezin te stichten en in 40 procent van de gevallen ligt dat aan de man.

bron: Queen’s University