Trombine laat in wonden niet alleen bloed klonteren maar ook bacteriën en hun endotoxines. Het bloedstollingsmechanisme maakt dus deel uit van het immuunsysteem, schrijven Zweedse onderzoekers in PNAS.

Dat trombine, ook bekend als stollingsfactor 2a, is een enzym dat wordt aangemaakt als reactie op huidwonden. Het laat oplosbare fibrinogeen-eiwitten laat polymeriseren tot fibrine, een vezelachtig materiaal dat bloed laat stollen en zo de wond afsluit.

Jitka Petrlova, Artur Schmidtchen en collega’s van Lund University hebben nu een andere functie van trombine ontrafeld. Een tweede enzym genaamd neutrofiel elastase knipt het in stukken. Het meest voorkomende fragment, een aminozuursequentie met een massa van 11 kilodalton, blijkt een soort amyloïdeklonters te kunnen vormen. En in die klonters raken zowel bacteriën als hun endotoxines verstrikt, zodat ze niet verder het lichaam binnen kunnen dringen. Via fagocytose worden ze vervolgens afgebroken.

Bekend was al dat andere, kortere trombinefragmenten een zekere antimicrobiële werking vertonen, en met name die endotoxines onschadelijk kunnen maken. Het lijkt er nu op dus op dat dat trombine een dubbele werking heeft: als het wordt verknipt, levert dat zowel antimicrobiële als amyloïdevormende fragmenten op die allebei hun steentje bijdragen aan het voorkómen van infecties.

De volgende vraag is of de amyloïdeklonters, die de voornaamste symptomen zijn van neurodegeneratieve aandoeningen zoals alzheimer, deel uitmaken van een vergelijkbare dubbele aanpak. En zo ja, wat de hersenen er dan precies mee aan proberen te pakken.

bron: Lund University