DIM.

Met een stof uit spruitjes, broccoli en andere koolvarianten blijk je weefsel te kunnen beschermen tegen schade door radioactieve straling. Bij ratten werkt het alvast uitstekend, melden onderzoekers van Georgetown University Medical Center (Washington DC) deze week in PNAS.

Gesuggereerd wordt dat je er bij radiotherapie de schade aan het omliggende weefsel mee kunt beperken. En aangezien het 24 uur na blootstelling aan straling ook nog blijkt te werken, heb je er misschien ook iets aan bij ongelukjes met de kerncentrale om de hoek.

Het ingrediënt in kwestie heet indol-3-carbinol, afgekort I3C. In de maag wordt het gehydrolyseerd tot een aantal metabolieten, waaronder het dimeer 3,3’-diindolylmethaan (DIM). Aan beide stoffen worden medicinale effecten toegeschreven, mits je een veel hogere dosis toedient dan je in de gemiddelde bloemkoolprak zult aantreffen. I3C is een populair voedingssupplement voor bodybuilders, en in een iets serieuzere setting wordt DIM uitgetest als kankerremmer. De moleculaire achtergronden van beide toepassingen zijn overigens nog lang niet duidelijk.

Naar nu blijkt beschermt DIM dus ook tegen gammastraling. Als je ratten een normaal gesproken dodelijke dosis straling toedient en daarna dagelijks een dosis DIM injecteert in de buikholte, is na 30 dagen de helft nog in leven. Ratten die na dezelfde stralingsdosis géén DIM kregen, waren na 10 dagen allemaal dood.

De onderzoekers denken ongeveer te weten hoe het komt. DIM activeert op de een of andere manier een kinase-eiwit genaamd ATM, dat de respons op oxidatieve stress en DNA-beschadigingen regelt. Kennelijk wordt hierdoor het DNA-reparatiemechanisme in een hogere versnelling gezet, zodat het de stralingsschade beter aankan.

Heel apart is dat dit niet blijkt te werken in tumoren. Daar stáát ATM kennelijk al in de hoogste stand. DIM-toediening zou dus het effect van radiotherapie niet negatief moeten beïnvloeden.

Onbekend is of er al klinische tests op het programma staan.

bron: Georgetown University, PNAS