EU wil bacterietest bij de poelier mogelijk maken

Voedsel binnen een half uur testen op de aanwezigheid van Campylobacter- en Salmonella-bacteriën zonder dat je daarvoor naar het lab moet. Dat is de belofte van het Europese onderzoeksproject OptoLabCard, dat binnenkort afloopt.

OptoLabCard heeft prototypes opgeleverd van een wegwerplab-op-een-chip, te gebruiken in combinatie met een draagbare aflees-unit. Er zitten twee belangrijke innovaties in verwerkt. Ten eerste wordt vrijwel de hele chip opgebouwd uit ‘photoresist’-hars die uithardt onder invloed van UV-licht. Dat maakt de productie relatief goedkoop.

Ten tweede verricht de chip niet alleen de analyse, maar ook de complete monstervoorbewerking. Zo is hij in staat om DNA-sporen te vermenigvuldigen via real-time PCR.

Het prototype is al met succes gebruikt om salmonella aan te tonen in faecesmonsters uit het ziekenhuis. Binnenkort willen de onderzoekers naar campylobacter gaan speuren op een kippenfarm in Denemarken.

In principe moet OptoLabCard ook te gebruiken zijn voor allerlei andere DNA-tests, variërend van drinkwatercontrole tot medische diagnostiek.

bron: ICT Results