Planten raken in de stress bij droogte, een hoge saliniteit, virussen of extreme temperaturen en produceren dan de neurotransmitter GABA (gamma-aminoboterzuur). Ook dieren maken GABA aan, zo helpt het onder meer om stress te verminderen en het helpt je te ontspannen. Bij dieren werkt de stof als inhiberende neurotransmitter, waar het bindt aan membraaneiwitten die ionkanalen openzetten waardoor uiteindelijk hyperpolarisatie kan optreden.

Alhoewel al geruime tijd bekend is dat planten bij stress GABA aanmaken, was tot noch toe volkomen onbekend waarom of wat het deed.

Onderzoekers van de universiteit van Adelaide laten vandaag in Nature Communications zien dat GABA uiteindelijk ook zorgt voor hyperpolaristie in planten en dat er sprake is van signaaltransductie. De route is echter totaal anders met een volledig eigen set aan eiwitten. Doordat de plantenmembranen erg positief geladen zijn, zou GABA bij een gelijke werking zorgen voor depolarisatie. Om hyperpolarisatie te veroorzaken inhibeert GABA ALMT-eiwitten waardoor uiteindelijk hyperpolarisatie van het membraan plaatsvindt.

De inhebbende werking op ALMT beïnvloedt uiteindelijk de wortelgroei en worteltolerantie. Mede hierdoor kan de plant reageren op stresssituaties en zorgt de signaalstof net zoals bij dieren voor stressvermindering.

Dat GABA een volledig eigen set aan eiwitten beïnvloedt die niet overeenkomen met die uit de signaaltransductie bij dieren zorgt ervoor dat de onderzoekers concluderen dat het gen zich in beide rijken onafhankelijk van elkaar heeft ontwikkeld.

Bron: Nature Communications