Het staat nu vast dat de ziekte van Parkinson van cel naar cel kan worden doorgegeven door een fout gevouwen eiwit. Door het te onderscheppen zou je in principe de ziekte moeten kunnen stoppen, suggereren Amerikaanse onderzoekers in Science.

Het zou tevens kunnen betekenen dat je met parkinson besmet kunt raken. Net als met de ziekte van Creutzfeldt-Jakob waarvan al veel langer vaststaat dat hij wordt veroorzaakt door fout gevouwen eiwitten die de rest aansteken.

In het geval van parkinson is het wel een ander eiwit, namelijk alfa-synucleïne. Virginia Lee en collega’s van de University of Pennsylvania bewezen het door een synthetische, fout gevouwen versie te injecteren in de hersenen van gezonde muizen. Die gingen daardoor inderdaad de typische parkinsonsymptomen vertonen: opbouw van eiwitklonten (die voornamelijk uit alfa-synucleïne bestaan) en massaal afsterven van dopamineproducerende neuronen.

Dat fout gevouwen alfa-synucleïne kwalijke effecten kan hebben was al eerder waargenomen, maar niet dat het effect zò dramatisch kan zijn.

Het zou kunnen betekenen dat je het ziekteverloop kunt remmen met antilichamen die het fout gevouwen eiwit onderscheppen. Dat zou dan moeten gebeuren op het moment dat het zich buiten de hersencel waagt. Er schijnen al experimenten met dergelijke antilichamen te lopen, en het nu gepubliceerde onderzoek toont aan dat die wellicht nuttiger zijn dan de verantwoordelijken zelf hadden durven dromen.

Al zijn er nog steeds een aantal puzzelstukjes zoek, en kan het ook nog zijn dat parkinson een andere hoofdoorzaak kent en de ‘besmetting’ van nieuwe cellen slechts een bijverschijnsel is.