Als je anti-klontermedicijn stabiliseert met ijzeroxide nanodeeltjes, werkt het langer en sneller. Bovendien kun je het met magnetische velden naar de juiste plek sturen, melden onderzoekers van het Houston Methodist Research Institute in Advanced Functional Materials.

Bloedproppen zorgen voor allerlei ellende zoals infarcten, trombose en hartaanvallen. De huidige medicijnen werken niet optimaal omdat ze een halfwaardetijd van maar vijf minuten hebben en niet altijd op de juiste plek aankomen. Paolo Decuzzi en zijn collega’s vonden hiervoor een oplossing.

Eerst maken de onderzoekers nanoblokjes door ijzeracetylacetonaat op hoge temperatuur in kleine stukken te breken. Daarna coaten ze groepen van deze blokjes in een mix van een anti-klontereiwit genaamd tPA en albumine, een eiwit uit bloedplasma. De uiteindelijke bollen zijn stabiel in het lichaam en niet toxisch. Bovendien werken ze tot wel 1000 keer sneller dan het losse tPA medicijn.

Het geheim van het medicijn zit in de mix in de coating. Albumine is een natuurlijk bestanddeel van bloedproppen en kan een binding vormen als het medicijn in de buurt komt van zo’n klont. Dit zorgt ervoor dat de tPA eiwitten dieper in het weefsel van de prop kunnen dringen en hem van binnenuit aanvallen.

De activiteit van de bollen kun je beïnvloeden door de temperatuur te veranderen. Bij hogere temperaturen laten de tPA moleculen namelijk eerder los. Deze temperaturen kun je lokaal bereiken door een alternerend magneetveld op het bolletje los te laten, dus dit kan zelfs in het lichaam. Ook kun je het medicijn sturen met een magneetveld.