Maagdelijke voortplanting geen uitzondering bij haaien

Voor de tweede keer in korte tijd is een wijfjeshaai betrapt op parthenogenese oftewel maagdelijke voortplanting. DNA-onderzoek heeft uitgewezen dat aan de conceptie van een haaienembryo in een zeeaquarium in Virginia Beach geen mannetje te pas is gekomen, zo blijkt uit een publicatie in het Journal of Fish Biology.

Haaienexperts beginnen nu te vermoeden dat deze manier van voortplanting bij haaien in het wild wel vaker voorkomt. Mogelijk is het een noodprocedure die in werking treedt als de haaienpopulatie te ver afneemt.

Vorig jaar bleek de moeder, een Atlantische zwartpunthaai genaamd Tidbit, bij een medisch onderzoek ineens zwanger te zijn. Nauwkeuriger gezegd: de stress van het onderzoek werd haar te veel en bij de autopsie werd een bijna volgroeid embryo aangetroffen. Het gekke was dat Tidbit al acht jaar in dat aquarium zwom, en dat ze er al die tijd geen enkel mannetje van dezelfde soort hadden gehad. Er moest dus óf sprake zijn van parthenogenese óf van een kruising met een andere haaiensoort - en dat laatste is bij haaien ook nog nooit waargenomen.

Eerder bracht de enige hamerhaai in de dierentuin van Omaha, Nebraska, al een jong ter wereld. Voordat de oppassers bekomen waren van hun verbazing was de kleine al door andere vissen opgevreten, maar er bleef genoeg over voor een DNA-test.

In beide gevallen is nu gebleken dat de jongen alleen maar genen van hun moeders hadden geërfd. Kennelijk kúnnen haaien dat dus. De volgende vraag is of er nog meer soorten zijn waarbij deze mogelijkheid over het hoofd is gezien.

bron: Associated Press