Overexpressie signaalmolecuul wist angstherinnering in muizen

Wie het signaalmolecuul alfa-CaMKII in de hersenen tot overexpressie brengt, kan bij muizen een traumatische herinnering selectief wissen. Dat melden onderzoekers van het Brain & Behavior Discovery Institute van de Georgia School of Medicine deze week in Neuron.

Alfa-CaMKII grijpt aan op de NMDA-receptor, die het aanmaken van herinneringen mogelijk maakt door ionenkanalen tussen neuronen op te zetten. Als Alfa-CAMKII de NMDA-receptor activeert terwijl een eerdere herinnering wordt teruggehaald, verdwijnt deze herinnering uit het geheugen.

De onderzoekers zetten muizen in een kooitje en lieten hun een pieptoon horen, en gaven tegelijk een korte elektrische schok in hun poot. Muizen kregen na een uur een stofje ingespoten waardoor alfa-CAMKII tot overexpressie kwam, en werden daarna weer in dezelfde kooi gezet. Hier kregen de muizen het geluid weer te horen, maar zonder de elektrische schok. De muizen reageerden nauwelijks geschrokken van het geluid, omdat de angstherinnering uit het geheugen was gewist. Toen de wetenschappers het experiment na een maand herhaalden, waren de muizen het eerste schrikexperiment ook vergeten.

Volgens de auteurs moeten we nu niet verwachten dat we allemaal van onze jeugdtrauma’s af kunnen komen, want de resultaten zijn niet 1-op-1 te vertalen naar mensen.

Bron: Medical College of Georgia