De grondstof van GHB, het cyclische gamma-butyrolacton (GBL), blijkt tegen verwachtingen in een geschikt monomeer te zijn voor recyclebare polymeren. Dit schrijven onderzoekers van de Colorado State University in Nature Chemistry.

Eerdere onderzoeken concludeerden dat GBL niet geschikt is voor polymerisatie tot poly-GBL. GBL is een ringvormig molecuul waardoor er ringopening moet plaatsvinden. Vanwege een te lage ringspanning zou het niet reactief genoeg zijn.

De groep van Eugene Chen ontdekte echter dat temperatuurverlaging de sleutel vormt voor de polymerisatiereactie, in combinatie met een katalysator gebaseerd op een lanthanidecomplex. Van lanthaniden is bekend dat zij ringopeningen kunnen uitvoeren op cyclische esters. Hierbij kwam lanthaan als beste metaalion voor de katalysator uit de bus, al werken samarium en yttrium ook.

Via het lanthaancomplex als katalysator op -40 graden Celsius hebben de onderzoekers het polymeer van GBL gevormd. Eveneens vonden zij dat bij verhitting naar 237 graden boven nul het poly-GBL weer terug reageert naar het normale GBL.

Volgens Chen is het poly-GBL vergelijkbaar met het commercieel verkrijgbare poly-GHB, door hem P4HB genoemd. Bacteriën maken nu het P4HB maar dit is een relatief duur proces. Chen beweert dat het mogelijk is P4HB te vervangen door het chemisch verwante poly-GBL en goedkoper valt te produceren door het uit biomassa te halen.

Bron: Colorado State University