Een type receptor is verantwoordelijk voor allergische reacties die optreden bij de toediening van talloze soorten intraveneuze medicatie. Dit laten onderzoekers van Johns Hopkins en de universiteit van Alberta vandaag zien in Nature.

De receptor, genaamd MRGPRX2, komt voor in de celmembranen van mastcellen. Deze cellen maken deel uit van het immuunsysteem. Wanneer het membraangebonden IgE (immunoglobuline E) van de mastcel in aanraking komt met antigenen of allergenen, scheidt de cel onder andere histamine en cytokines uit om een immuunrespons te versterken. Diverse medicatie zorgt voor een soortgelijke reactie van de mestcellen, ondanks het ontbreken van allergenen of antigenen. Tot nog toe was onbekend hoe dit mechanisme werkte.

Het onderzoeksteam ontdekte dat mastcellen een receptor hebben die je verder nergens tegenkomt. Met knock-outmuizen, die het eiwit niet in het celmembraan hebben, stelden de onderzoekers vast dat deze receptor verantwoordelijk is voor de allergische reactie. De controlegroep kreeg bij de medicatietoediening diverse allergische reacties die de knock-outgroep niet had.

De onderzoekers zoeken nu naar een compound die deze receptor kan uitschakelen. Hiermee zou je overigens alleen pseudoallergische reacties voorkomen, zoals de reacties die geneesmiddelen veroorzaken. De IgE-geactiveerde secretie door antigenen of antilichaampjes schakel je er niet mee uit. Je immuunsysteem blijft dus nog wel werken tegen de ongewenste indringers, aldus het onderzoeksteam.

Bron: Nature