Mechanisme dodelijke amfibieënziekte opgehelderd - nu het medicijn nog

De ziekte chytridiomycose doodt kikkers en andere amfibieën doordat hij het natuurlijke transport van natrium- en kaliumionen door de huid bemoeilijkt. Daardoor wordt de elektrolytenbalans van de dieren verstoord. Met name de inwendige kaliumconcentratie neemt te ver af, waardoor het hartritme niet meer correct wordt aangestuurd. De uiteindelijke doodsoorzaak is een hartstilstand, zo meldt een groep voornamelijk Australische onderzoekers in Science.

Chytridiomycose wordt veroorzaakt door een schimmel, Batrachochytrium dendrobatidis. De laatste jaren is hij uitgegroeid tot een wereldwijde epidemie. De meeste kikkersoorten lijken er gevoelig voor; verschillende soorten zijn al helemaal uitgestorven, andere bijna. Maar tot nu toe was niet bekend waarom die schimmel zo gevaarlijk is.

In Science wordt nu beschreven hoe men het ziekteverloop bij Australische boomkikkers (Litoria caerulea) voor het eerst tot in detail heeft gevolgd. Daarbij zijn onder meer bloed- en urinemonsters genomen, zijn electrocardiogrammen gemaakt en is de elektrolytenflow door de huid gemeten. Resultaat: die flow was veel lager dan normaal en de inwendige kaliumconcentratie was uiteindelijk nog maar de helft van wat hij hoort te zijn.

Een remedie is nog niet gevonden. Medicijnen die de elektrolytenbalans herstellen helpen maar eventjes, daarna gaan de kikkers alsnog dood. De hoop is gevestigd op ‘goede’ bacteriën op de huid, die sommige kikkersoorten tegen de schimmelinfectie blijken te beschermen.

bron: naturenews, BBC News