In Rotterdam is een test ontwikkeld die iemands haar- én oogkleur redelijk betrouwbaar voorspelt aan de hand van zijn of haar DNA. Handig als de politie wel een spoor heeft maar niet weet hoe een verdachte er uit ziet, meldt de afdeling Forensische Moleculaire Biologie van het Erasmus MC in het tijdschrift Forensic Science International: Genetics.

Eerder ontwikkelde dezelfde groep onder leiding van prof. Manfred Kayser al aparte DNA-tests voor oog- en voor haarkleur. Maar de nieuwe ‘HIrisPlex’-test is alweer een stuk verfijnder, temeer daar hij ontworpen is voor kleine hoeveelheden DNA (63 picogram, tijdens de tests) en voor monsters van slechte kwaliteit.

HIrisPlex is een assay dat naar 24 DNA-markers kijkt, waaronder de 6 SNP’s die ook al in de eerdere IrisPlex-oogkleurtester zaten. Het haarkleurgedeelte is afgesteld aan de hand van 1.551 DNA-monsters van mensen uit drie delen van Europa. Daarbij werd 80 procent van de monsters gebruikt om het haarkleurvoospelmodel af te stellen, terwijl de overige 20 procent diende om het te checken. Geclaimd wordt dat het 69,5% van de blonde, 78,5% van de bruine, 80% van de rode en 87,5% van de zwarte tinten goed had.

Bovendien claimen de onderzoekers dat ze met minstens 86 procent zekerheid kunnen zeggen of iemand met zwart haar en bruine ogen wel of niet uit Europa komt.

bron: Erasmus MC