Muizen worden hoe dan ook ouder

SIRT1, een eiwit dat DNA-schade repareert in muizen, zorgt ironisch genoeg tóch voor veroudering. Onderzoekers van de Harvard Medical School publiceren dit tegenstrijdige nieuws deze week in Cell.

Bij gistcellen was het al langer bekend dat herstel van kapot DNA onverwachte effecten kan hebben. Tien jaar geleden werd het eiwit Sir2 ontdekt dat in gist gebroken DNA repareert. Om dit te kunnen doen moet het eiwit van zijn gebruikelijke plaats komen waar het een gen inactiveert dat steriliteit veroorzaakt.

Tot nu toe was het niet duidelijk of de tegenhanger van Sir2 in muizen, SIRT1, op dezelfde wijze zou werken. Dit blijkt wel het geval te zijn. Na toediening van waterstofperoxide aan muizencellen verlieten SIRT1-eiwitten verschillende plekken op het DNA. Hierdoor worden allerlei genen aangezet die geassocieerd worden met veroudering.

Het onderzoek biedt nog wel enige hoop voor degenen die dromen van het enige leven. Muizen die extra SIRT1 kregen toegediend na radioactieve bestraling leefden gemiddeld 25 dagen langer dan hun soortgenoten die op eigen kracht hun DNA moesten repareren.

Bron: Cell