Lipidemoleculen in celmembraan springplank voor allergische reactie

Hoe meer cholesterol in je celmembraan, hoe sneller een allergische reactie kan verlopen. Dat blijkt uit onderzoek van Penn State University in Philadelphia.

Immunologen onderzochten de afgifte van IgE-antistoffen, die vrijkomen als iemand allergisch is. Deze antistoffen zorgen ervoor dat histamine wordt aangemaakt, de stof die bijvoorbeeld jeuk, slijmproductie en vernauwde luchtwegen kan veroorzaken.

Het idee dat de lipidemoleculen een rol spelen in het allergieproces is niet nieuw. Als IgE bindt aan zijn receptor op de zogenoemde mestcellen, raak deze gefosforyleerd. Dit proces gaat sneller naarmate er meer lipiden in het membraan zitten.

Maar dat de receptoren ook echt op de lipiderijke stukjes van het membraan zitten, was nog nooit aangetoond in levende cellen. “ Deze domein zijn te klein en te beweeglijk om met een lichtmicroscoop te zien”, zegt onderzoeksleider Erin Sheets.

De wetenschappers gebruikten daarom fluorescente labels die ze aan het celmembraan en de IgE-antistoffen hingen. Daarna lieten ze een allergeen op de cellen los, en zagen dat de IgE samen met zijn receptor bindt aan de lipiden, waardoor de allergische reactie op gang komt, zo publiceren ze Journal of Biological chemistry.

De onderzoekers willen deze resultaten gaan gebruiken in hun onderzoek naar veroudering. Oudere cellen kunnen zich vaak niet meer goed verweren tegen ziekteverwekkers, wellicht dus vanwege een gebrek aan lipiden in het membraan.

Bron: Penn State