Nieuw apparaat differentieert stamcellen zoals in het lichaam

Twee nieuwe apparaten kunnen de omstandigheden waaronder menselijke stamcellen differentiëren, tot in de puntjes nabootsen, melden onderzoekers van het Duitse Fraunhofergesellschaft.

Een stamcel kan 220 verschillende cellen worden, en wetenschappers maken dan ook graag gebruik van deze cellen om hartspiercellen of huidcellen van te maken om aandoeningen te lijf te gaan. Het oogsten van stamcellen is echter nog niet al te efficiënt en een flinke dot huidcellen kweken duurt dan ook lang.

Deze nieuwe apparaten moeten het kweken van stamcellen makkelijker en vooral gecontroleerder doen verlopen. In het ene apparaat, de MagnaLab, groeien de stamcellen op een oppervlak gecoat met biomoleculen. In het andere, de NazcaLab, worden de stamcellen in oplossing door kleine buisjes rondgepompt waar ze micropartikels tegenkomen waar de signaalfactoren op zitten.

De stamcellen zitten opgelost in een voedingsmedium met daarin alle RNA-fragmenten en eiwitten die ze in het menselijk lichaam ook tegen zouden komen. Via een microscoop en een camera meten de wetenschappers hoe snel de cellen differentiëren en delen.

Volgens prof. Günter Fuhr, directeur van het onderzoeksinstituut, zullen de apparaten vooral helpen om de experimentele data rond stamcelonderzoek representatiever te maken, omdat iedereen nu zo zijn eigen differentiatiemethode erop na houdt.

Bron: Fraunhofer Gesellschaft