Een klein synthetisch molecuul kan voorkomen dat MRSA-bacteriën hun pas verworven resistentie tegen vancomycine doorgeven aan soortgenoten. Het zou uiteindelijk een wapen tegen de verspreiding van multiresistentie kunnen worden, suggereren onderzoekers van de University of North Carolina in PNAS.

Het verhaal komt er op neer dat die resistentie tegen vancomycine, het laatste antibioticum waar de meeste MRSA-bacteriën nog steeds niet tegen kunnen, in een plasmide zit. Dat is een ringvormig stuk DNA dat los staat van het eigenlijke bacteriële chromosoom.

Om zo’n plasmide te laten overspringen naar een andere bacterie, moet het eerst worden opengeknipt. Dat werk wordt gedaan door een knip-enzym (‘nicking enzyme’).

Matthew Redinbo en collega’s zijn er nu in geslaagd om via kristallisatie en röntgenkristallografie te achterhalen hoe dat zogeheten NES-enzym precies te werk gaat. Het blijkt dat het zoekt naar een bepaalde groef in het opgerolde plasmide-DNA. Die groef past precies tussen twee lussen die uit de enzymstructuur steken.

Vervolgens ontwierpen de Amerikanen een synthetisch polyamide dat precies in die groef past. Inderdaad blijkt dat molecuul te kunnen voorkomen dat NES zijn knipwerk doet. Het maakt dus het doorgeven van de resistentie fysiek onmogelijk.

Hoe je dit nu precies in de praktijk moet gaan toepassen, staat er helaas nog niet bij.

bron: University of North Carolina at Chapel Hill