Verband vermoed tussen ouderdomsdiabetes en ziekte van Alzheimer

Insuline beschermt hersencellen tegen de schade die wordt veroorzaakt door eiwitplaques, zo melden Amerikaanse en Braziliaanse onderzoekers op de website van PNAS. Het doet vermoeden dat type 2-diabetes en de ziekte van Alzheimer eigenlijk allebei symptomen zijn van dezelfde kwaal, namelijk een door ouderdom verminderde gevoeligheid voor insuline.

De BBC gaat zelfs al zo ver om te koppen dat alzheimer ‘hersendiabetes is’.

De onderzoekers maakten een kweekje van neuronen uit de hippocampus, een deel van de hersenen dat van cruciaal belang is voor het geheugen. Ze stelden vast dat de amyloïde beta-oligomeren, die het bekendste symptoom van alzheimer zijn, schade aanrichten aan de insulinereceptoren van de contactpunten (synapsen) van deze cellen. Toediening van insuline blijkt de binding van de oligomeren echter volledig te kunnen blokkeren.

Het effect wordt versterkt door rosiglitazon, een medicijn dat aan diabetici wordt voorgeschreven om de gevoeligheid voor insuline op te voeren. Het werkt echter niet wanneer je de werking van het enzym insulinereceptor-tirosinekinase onderdrukt. Daaruit concluderen de onderzoekers weer dat insuline de bindingsplaatsen beïnvloedt via signaaleiwitten, en niet door ze fysiek af te schermen.

Of dit betekent dat diabetesmedicatie ook echt kan worden gebruikt om het verloop van alzheimer af te remmen, is een héél interessante vraag.