Zet twee enzymen samen klem in een nanokunststofbolletje, en je hebt een krachtig middel tegen alcoholvergiftiging. Bij dronken muizen werkt het alvast, meldt een Chinees gezelschap in Nature Nanotechnology.

Het idee is dan dat je eerst door een peroxidase-enzym de ethanol laat omzetten in waterstofperoxide, dat vervolgens door een catalase-enzym verder wordt ontleed.

Gewoon het natuurlijke proces dus. Met het verschil dat in een levende cel beide enzymen vastzitten in een en hetzelfde peroxisoom. Dat garandeert dat het peroxide, dat sterk toxisch is, ter plekke wordt opgeruimd. Zou je beide enzymen via de bloedbaan inbrengen, dan heb je die garantie niet.

Vandaar het idee om de enzymen samen in te pakken in een nanodeeltje. Daartoe koppel je ze eerst aan elkaar met een stukje DNA waaraan inhibitoren voor elk betrokken enzym zijn bevestigd. Vervolgens polymeriseer je er een luchtig netwerkje van polyacrylamideketen omheen. Tot slot verwijder je het DNA.

De Chineze hebben het uitgeprobeerd door een aantal muizen eerst stomdronken te voeren en ze, terwijl ze hun roes uitsliepen, ergens bij de staart een lading nanobolletjes in te spuiten. Een paar uur later was hun promillage ruim eenderde lager dan wanneer ze alleen drank en geen nano kregen.

Kregen ze de injectie vóór de borrel, dan was het effect op het promillage vergelijkbaar en duurde bovendien de roes 1 à 2 uur korter.

De technologie leent zich uiteraard ook voor het toedienen van andere enzymcombi’s. Volgens de onderzoekers moet het zelfs gemakkelijk lukken met 3 enzymen in plaats van 2.

Berichten in de landelijke media die suggereren dat deze nanobolletjes binnenkort beschikbaar zullen komen als middel tegen de kater, zijn intussen enigszins voorbarig. Ten eerste moeten de klinische tests nog beginnen, ten tweede schijnt er tussen kater en promillage geen eenduidig verband te zijn.

bron: Nature Nanotechnology