Antilichamen van overlevenden effectief tegen H5N1

Uit het bloed van vier Vietnamezen, die ooit een aanval van de H5N1-vogelgriep hebben overleefd, zijn antilichamen geïsoleerd die bescherming tegen het virus bieden. Bij muizen werkt het verrassend goed, zo schrijven Vietnamese, Zwitserse en Amerikaanse onderzoekers in PLoS Medicine.

Bij proeven op muizen bleek dat de antilichamen preventief werken, maar dat ze ook nog effectief zijn als je ze een tot drie dagen ná besmetting toedient. Op de website van het tijdschrift New Scientist noemt de Rotterdamse viroloog Ab Osterhaus dat laatste ‘erg goed nieuws’: “Het betekent dat je het kunt toedienen nadat de eerste symptomen zichtbaar zijn geworden.”

Goed nieuws is ook dat de antilichamen tegen verschillende H5N1-stammen blijken te werken.

De onderzoekers hebben uit het bloed van de ex-patiënten de antilichaam-producerende ‘memory B’- cellen geïsoleerd, en daar kweekjes van gemaakt. Vervolgens hebben ze net zo lang gezocht tot ze de specifieke cellijnen te pakken hadden die antilichamen tegen H5N1 produceren.

De methode leent zich in principe voor massaproductie van de antilichamenEr zou een voorraadje van kunnen worden aangelegd om een dreigende vogelgriepepidemie in de kiem te kunnen smoren. Onduidelijk is nog wanneer de eerste proeven op mensen kunnen beginnen.

bron: PLoS, NewScientist.com, BBC News