Instant-babymelk wordt veiliger met een beetje knoflook. Daar zitten namelijk stoffen in die bacteriële besmetting onderdrukken, hebben Canadese onderzoekers ontdekt.

Om precies te zijn gaat het om Cronobacter sakazakii, een soort nu en dan in melkpoeder belandt tijdens het productieproces en die baby’s een fatale meningitisinfectie kan bezorgen. Het helpt om periodiek de leidingen in de fabriek door te spoelen met een chloorhoudend ontsmettingsmiddel. Maar ja, chloor.

In Applied and Environmental Microbiology schrijven Xiaonan Lu en collega’s nu dat de knoflookcomponenten ajoëen en diallylsulfide uiterst effectief zijn tegen deze bacteriesoort. Van beide organozwavelverbindingen heb je maar een spoortje nodig om de groei te onderdrukken.

Met confocale micro-Ramanspectrometrie hebben de Canadezen vastgesteld dat beide stoffen zich binden aan zwavelhoudende delen van eiwitten (dat zal dan wel cysteïne zijn), maar dat de effecten op de 3D-vorm an die eiwitten verschillend zijn: diallylsulfide vervormt vooral alfahelix- en betasheetstructuren, terwijl ajoëen vooral inwerkt op structuurelementen waar fenylalanine en tyrosine in zit.

Ook high-throughput transcriptoomsequencing, warabij je kijkt naar alle geproduceerde RNA, liet verschillen zien: als de bacterie wordt gestrest door diallylsulfide verhoogt hij de expressie van genen die betrokken zijn bij de synthese van de celwand, terwijl ajoëen eerder de genen op een laag pitje zet die te maken hebben met beweeglijkheid.

In beide gevallen kun je overigens onder de elektronenmicroscoop zien dat de bacteriën door de stress van vorm veranderen.

De studie doet vermoeden dat de knoflookstoffen álle bacteriesoorten stressen die ze tegenkomen en niet specifiek C. sakazakii. Maar dat moet nog worden uitgeprobeerd.

bron: University of British Columbia