Actie-opnames van bacterie in fruitvliegje

Voor het eerst is het gelukt om de interactie tussen bacteriën en het immuunsysteem van een levend organisme live onder de microscoop te volgen. Dat melden onderzoekers van de universiteiten van Bath en Exeter (Engeland) in het open access-tijdschrift PLoS Pathogens.

Tot nu toe kon dergelijk onderzoek alleen worden verricht in een petrischaaltje. De omstandigheden zijn dan zo afwijkend van die in een levend wezen, dat het maar de vraag is of de waarnemingen representatief zijn.

De onderzoekers labelden twee soorten bacteriën, Photorhabdus asymbiotica en Escherichia coli, met fluorescent eiwit. Die injecteerden ze in fruitvliegjes-embryo’s, een veel gebruikt modelsysteem. Met een speciale microscooptechiek, genaamd ‘time-lapse confocal microscopy’, konden ze zien wat er gebeurde.

Wat meteen opvalt is dat het immuunsysteem verschillend reageert op de bacteriën. E.coli is niet pathogeen en wordt keurig opgeruimd. P. asymbiotica is wél pathogeen: de soort scheidt een toxine uit, genaamd ‘Makes Caterpillars Floppy 1’, dat de hemocyten van het immuunsysteem verlamt. Je ziet ze onder de microscoop als het ware bevriezen.

De volgende stap is om de werking te onderzoeken van bacteriën die ook gevaarlijk zijn voor mensen. In principe ku je met deze techniek trouwens ook individuele bacteriële eiwitten volgen om na te gaan wat hun rol in het infectieproces is.

bron: University of Bath